A mindennapi talpi információszerzés és az Érzékek Utcája
Talpunk elképesztő mennyiségű információt képes felvenni, ha hagyjuk, hogy letapogasson. Felnőttként sokkal kevesebbet járunk mezítláb, mint gyerekként tettük. Gyerekeink mezítlábazására ma már jobban odafigyelünk, nehogy lúdtalpa legyen, vagy bokasüllyedése, de nem csak emiatt jó, ha mezítláb járnak. A talpon keresztül kapott információk egészen új idegpályákat tudnak összekapcsolni, és ez által még a felnőtt agy is képes a fejlődésre, hát még a gyerekeké! Minél több felülettel találkozik a talpunk, annál több impulzust kap, annál jobban dolgoztatja az agyat. A lebetonozott városok és az állandó cipőben járás azonban megakadályoz bennünket a mindennapi talpi információszerzésben, tehát le a cipőkkel meg a zoknikkal, és ha nincs a közelben egy mező vagy kavicsos tengerpart, készítsük el a talpunknak az Érzékek Utcáját.
Érzékek Utcája (Hugo Kükelhaus: Fußfeld)
Nagy méretű és magas falú tálcákba különböző anyagokat
töltünk, majd a gyerekeket egymás után mezítláb végigvezetjük rajta. A gyerekek
csukott szemmel lépnek egyik tálcából a másikba, ahol mindig elidőznek egy
kicsit, és a talpukkal érzett információkat nyelvileg is megerősítik. Ha
tudják, azt is megmondhatják, hogy éppen mi az az anyag, amelyre/amelybe rá-
vagy beleléptek.
A tálcák tartalma
Kükelhaus nyomán:
vattagolyók
száraz falevelek
szivacsos törlőkendő (pl. vileda wettex)
száraztészta (fussili)
szivacs (kb. 6 darab)
alufólia
selyempapír (kb. 6 ív)
ugrókötelek (kb. 3 darab)
műfű
gesztenyék
nagyobb szőrmedarab
fakéreg
műfű
gesztenyék
nagyobb szőrmedarab
fakéreg
hullámpapír
borotvahab
víz
Legalább hat-nyolcféle tálcát érdemes összeállítanunk, az
utolsó előtti a borotvahab, az utolsó a víz. Ha nem sikerül a fenti
alapanyagokat beszerezni, természetesen helyettesíthetjük hasonlókkal.
Kérdezzük a
gyerekeket, hogy milyen a felület, amelyre/amelybe léptek:
-- hideg, meleg, langyos
-- érdes, lágy, sima, rücskös
-- csúszik, tapad
-- csiklandoz, simogat, szúr
-- érdes, lágy, sima, rücskös
-- csúszik, tapad
-- csiklandoz, simogat, szúr
A bőrön keresztül
szerzett információk segítenek a gyereknek abban, hogy megtanulják érzelmeit megérteni és kifejezni, hogy képes legyenek megbízni másokban; ezen kívül fejleszti
az intelligenciát és a mozgáskoordinációt is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése