Teszteljük otthon a beszédészlelést!
Gyerekkoromban imádtam a Mary Poppinst, kívülről tudtam az
egész filmet, és Julie Andrewszal énekeltem minden dalt (attól félek, még ma
is menne). Azt is, hogy szuperkálifrájdzsilisztikexpiálidósösz (avagy, ahogy
ezt rendesen írni kell: supercalifrigilisticexpialidocious). Mivel VHS-en
néztem a filmet, a szalag bizony rendesen megkopott, annyit tekertem vissza,
hogy „mi vaaaan?”, mire megtanultam a bűvös szót.
A beszédészlelés kialakulása
megelőzi a beszédértést, és nagyon
fontos mozzanata a nyelvelsajátítás folyamatának, mind az anyanyelv, mind a
második nyelv szempontjából. A kisbabák az anyjuk szájáról olvasva tanulnak meg
hangokat utánozni, és mielőtt megszólalnának, rengeteg dolgot megtanulnak az
anyanyelvről. Megtanulják, hogy hol vannak a határok, megtanulják, milyen
hangok követhetik egymást egy szóban, megtanulják a mondatlejtések
megkülönböztetését. Aztán eljön a pillanat, amikor nekiállnak halandzsázni. A
hangkapcsolatok a szavakban anyanyelvi minta alapján alakulnak, a mondatlejtés
kísértetiesen hasonlít a miénkhez – és ez már beszéd. Még nem értelmes, de már
alkalmas a kommunikációra. Aztán ha ez jól megy, ha a beszédészlelés
zavartalanul fejlődött, akkor a halandzsa nagyon hamar átalakul értelmes
beszéddé.
Egy bizonyíték arra, hogy halandzsanyelven is lehet kommunikálni: párbeszéd egy egyéves ikerpár között. (A feliratozást érdemes figyelmen kívül hagyni. Sőt!)
Amikor a gyermek már tud beszélni, onnantól a kettő szétválaszthatatlan, de a második nyelv elsajátításában ismét fontos szerephez
jut a beszédészlelés képessége. Az óvodában, az iskola első osztályában megint olyan
környezetbe kerül a gyermek, ahol mindenki körülötte érthetetlen nyelven
beszél, és neki újra meg kell tanulnia egy nyelvet, amely körülveszi. És
ilyenkor a régi stratégiához nyúl vissza: hallgat és figyel. Mint babakorában.
Még nincsen fogalma a nyelvről, nem
ismeri a szerkezetét, nem ismeri a kategóriáit. Nem úgy tanul tehát, mint mi a
nyelvtanfolyamon. Hanem utánzással. Így jut megint kitüntetett szerephez az életében
a beszédészlelés.
Ezért nem árt, ha otthon is teszteljük, fejlesztjük ezt a
képességet.
1. Suttogott szavak visszamondása
Kb. egy méter/fél méter távolságból suttogunk szavakat a
gyermeknek, melyeket vissza kell mondania. Először két-három szótagosakkal
próbálkozzunk, az egy szótagos ugyanis nehezebb ezeknél. Próbáljuk meg úgy is,
hogy a gyermek vagy becsukja a szemét, vagy a háta mögé állunk, hogy ne lássa a
szánkat.
Érdemes kipróbálni a képen látható kísérletet is a madzaggal összekötött konzervdobozokkal. Működik.
2. Hangtalanul artikulált szavak visszamondása
A fentihez hasonló, de most csak artikulálunk, hang nélkül,
és ennél a feladatnál szemben kell állnunk vagy ülnünk a gyermekkel. Két
szótagos szavakkal kezdjük, aztán jöhetnek a három szótagosak, végül az egy.
3. Exotikus nyelvű gyerekdalok éneklése
Africa is a beautiful lullaby:
https://www.youtube.com/watch?v=fBYFgOv_3nY
Songs from the Baobab:
https://www.youtube.com/watch?v=CvS3JQ7qGcc
Putumayo African Playground:
https://www.youtube.com/watch?v=GVEGNNg6ifs
4. Értelmetlen (halandzsa)szavak visszamondása
Olyan értelmetlenekre gondolok, mint Mary Poppins varázsszava, amely nyilvánvalóan túlságosan hosszú, és elég nehéz is, de biztosan találunk rövidebbeket. Alkothatunk magunktól is, vagy kölcsönözhetünk szavakat egy másik nyelvből, például lapozzuk fel Afrika térképét, ahol olyan településneveket találunk, mint Bulimba, Mombasa, Gamboma, Kinkala, Tamale, Takoradi. Az afrikai nyelvek gyerekbarát nyelvek, könnyű hangzókkal, dallamos mondatlejtéssel.
Kedves Molnár Szilvia szeretném Önnel a kapcsolatot felvenni , mivel 4 éves fiam mellé logopedust keresek. Üdv. N. Andrea email cimem: jangodeluxe@hotmail.com
VálaszTörlés