A spontán beszéd szerepe a logopédiában
Egyre több édesanya fordul hozzám segítségért, mert gyermeke
három évesen még nem beszél. A megkésett beszédfejlődésről írtam már posztot
(Megkésett vagy akadályozott beszédfejlődés?), ezért arra gondoltam, hogy ezt kiegészítendő sorozatot indítok arról,
hogy miként lehet a beszéd megindulását otthoni környezetben
támogatni.
A megkésett beszédfejlődésnek számos oka lehet, én most arra
az esetre koncentrálva szedem össze ötleteimet, amikor nem a gyermek mozgásos,
szenzoros vagy értelmi fejlődése akadályozott valamilyen formában, hanem például
a kommunikációban ingerszegény környezet, vagy egyszerűen csak a gyermek
habitusa miatt késik a beszéd megindulása.
Az egyik legelső dolog, amelyen érdemes elgondolkodni a
megkésett beszédfejlődés esetében, az a családi minta. Mennyit beszélgetünk
egymással otthon? Mit lát a gyermekünk? Beszélgetünk egymással? Beszélgetünk
vele? Beszélgetünk a kutyával, a macskával, az aranyhallal? Felhívjuk telefonon
a nagymamát, nagypapát, unokatesót, nagybácsit, barátnőt, és hosszú percekig
lógunk vele a telefonon élményeinket megosztva? Mert ezek azok a minták,
melyeket gyermekünk is követ. Ha nincsen körülötte beszéd, őt sem motiválja majd
semmi arra, hogy kommunikáljon.
A családi környezetben zajló beszélgetés, a spontán beszéd a
legerősebb kommunikációs minta a gyermek előtt. Járhat logopédushoz,
pszichoterápiára, színjátszó körbe, semmi sem hat rá úgy, mint az otthoni
minta.
Az ideális környezet természetesen a klasszikus olasz család
lenne, amelyik minden este leül az asztal köré, és két falat spagetti közt,
vagy éppen teli szájjal, egymás szavába vágva, élénken gesztikulálva osztja meg
a többiekkel az élményeit, de ezt választani sajnos nem lehet, oda születni
kell.
A közös evésnél azonban nincs jobb alkalom a spontán
beszélgetésre, és ezt mindig be lehet építeni a napba, akár reggel, akár
délben, akár este.
1. Beszélgetés otthon
Gyakorlatilag mindegy, hogy miről, bármiről, ami a gyermeki fülnek megfelel, a lényeg a modellálás: BESZÉLGETÜNK EGYMÁSSAL.
2. Beszélgetés a gyermekkel
Joggal ellenkezhetnek, hogy „de hát hogyan beszélgessek
vele, ha még nem beszél?”. Bár a gyermek még nem beszél, de már kommunikál, és
a beszédfejlődésében azzal segítjük a legjobban, ha teljes értékű partnerként
kezeljük: amíg nem tudja magát nyelvileg kifejezni, addig mi mondjuk ki helyette
azt, amit közölni akar. Ez egy teljesen bevett nyelvi stratégia, mi még a
macskát is szinkronizáljuk, minden valószínűséggel ezért nyávog állandóan – our
mistake!
Amíg gyermekünk nem beszél, addig is lehet vele beszélgetni,
mert számos nem nyelvi módon kommunikál: arckifejezéssel; azzal, ahogy
ránk néz; hogy hangokat ad ki, ha tetszik/nem teszik valami, vagy akar/nem akar
valamit; és nyilván élénken gesztikulál. A legegyszerűbb, ha leülünk szemben
vele a földre, vagy az asztalhoz, és elmeséljük neki a napunkat.
Amit fejleszt: figyelem és beszédértés, artikuláció (hiszen
nézi a szánkat), mondatformálás, szókincs.
3. Beszélgetés a gyermekkel közös tevékenység közben
Ez nagyjából ugyanaz, ami fentebb, csak játék, rajzolás, gyurmázás etc., vagyis valamilyen nyugodt és ülve kézzel végezhető tevékenység közben. Akkor érdemes közös tevékenység közbeni beszélgetést kezdeményezni, ha a gyermek nehezen ül meg egy helyben, és le kell kötni valamivel a figyelmét. Fontos, hogy közösen játsszunk és barkácsoljunk, ne csak nézzük, ahogy ő alkot.
Amit fejleszt (a fentieken kívül): motorikus képességek, utánzás.
Ez több szempontból is hasznos azon kívül, hogy a közös étkezések után ez a második legjobb alkalom a beszélgetésre: a gyermek aludni készül, jó esetben nyugodtabb, mint előtte volt a nap folyamán, kellőképpen fáradt is talán, és szüksége van arra, hogy a napi történéseket feldolgozza: a felkavaró érzelmeket csillapítsa, a konfliktusokat elsimítsa. Ha még nem beszél a gyermek, mi is elmondhatjuk helyette, hogy miből állt a napja, mit csinált, kivel és mit játszott, mi volt a legvidámabb pillanata etc.
4. Közös filmnézés a gyermekkel és beszélgetés a látottakról
A filmen látott dolgokat egy kisgyermek még nehezen tudja
egyedül feldolgozni, nagy különbség van ugyanis a látott és az olvasott
történet feldolgozása között. Az olvasott (felolvasott) történetet a gyermek
saját maga képzeli el, maga alkot képeket hozzá, és ez az átalakító folyamat az
agyban számos idegpályát összeköt, miáltal a történet több területen is
feldolgozottá válik (logikai, érzelmi, nyelvi). A filmek ezzel szemben kész
képeket közvetítenek, így sok folyamat kimarad a feldolgozás során, és a képek
talajtalanul lebegnek a gyermek fejében, ezért sokszor rémálmokat is okoznak.
Kísérletek bizonyítják, hogy az olvasott történetek után kevesebbet álmodnak rosszat
a gyermekek, mint a filmek után. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy ne
nézzenek filmet, hiszen a vizuális kultúrájuk fejlődéséhez erre is szükségük
van: képek alapján történetet összerakni. Az azonban elengedhetetlen, hogy amíg
önállóan nem képesek rá, addig segítsünk nekik benne: filmnézés után
beszélgessünk a gyermekkel arról, hogy mit látott, hogy mi történt, és hogy mit
érez.
Amit fejleszt: történetmesélés, szerialitás (sorrendbe rakni
történéseket), érzelmek nyelvi kifejezése.
5. Esti beszélgetés a gyermek napjáról
Ez több szempontból is hasznos azon kívül, hogy a közös étkezések után ez a második legjobb alkalom a beszélgetésre: a gyermek aludni készül, jó esetben nyugodtabb, mint előtte volt a nap folyamán, kellőképpen fáradt is talán, és szüksége van arra, hogy a napi történéseket feldolgozza: a felkavaró érzelmeket csillapítsa, a konfliktusokat elsimítsa. Ha még nem beszél a gyermek, mi is elmondhatjuk helyette, hogy miből állt a napja, mit csinált, kivel és mit játszott, mi volt a legvidámabb pillanata etc.
Összefoglalva: Ha csak annyit teszünk, hogy felpörgetjük a
kommunikációt a családban, és visszaveszünk az egyoldalú kommunikációs eszközök
otthoni használatából, már sokat tettünk azért, hogy támogassuk gyermekünk
beszédének megindulását. Váljunk kommunikációs mintává! Mert a gyermekek nem
azt teszik, amit mondunk nekik, hanem azt, mit mi csinálunk.
És végül kedvenc Vekerdy-gondolatom a témához:
„…azt hiszem, nincs
is gyereknevelés. Csak együttélés van, együtt élünk gyerekeinkkel, és nem azzal
nevelünk, amit mondunk vagy követelünk, sokszor még csak nem is azzal, amit
teszünk – hanem azzal, amilyenek vagyunk legtitkosabb vágyaink, a bennünk
bujkáló és keveredő jó és rossz indulatok szerint. Ezt fogják fel, erre
érzékenyek a gyerekek. Törődjünk hát magunkkal – így törődünk legjobban
gyerekeinkkel is.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése