A csend is a beszéd része – Avagy a kivárás nyelvi stratégiája
Gyakran előfordul, hogy
képeskönyv-nézegetés közben felteszek egy kérdést a gyerekeknek a csoportban,
például hogy „Odanézz, mit csinál itt ez a maci?”, és őrült nagy szemeket
meresztek hozzá, hogy hűha, meg különben is, és szinte hallom, ahogy kattognak
a kerekek a kis agyakban, és keresik a gyerekek a megfelelő szót, mire hátulról
az egyik kolléganő türelmetlenül bedobja a választ. Ilyenkor én is mérgesen
nyelek egyet, és tökéletesen megértem a gyerekek csalódottságát, mert ők is
tudták a választ, csak nekik sokkal több idő kell ahhoz, hogy megtalálják a
szót, amelyet keresnek. A mentális lexikonukban ott van, mert naponta elhangzik
körülöttük, sokszor nem kell mást tenni, mint kivárni, hogy megtalálják. Első
nyelv (anyanyelv) és második nyelv esetében is így van ez.
Ám miközben a második
nyelvnél türelmesebben vár az ember a beszéd megindulására (hiszen ha nincsen
akadálya az anyanyelvi beszédfejlődésnek, akkor mást nem is nagyon lehet tenni),
az anyanyelvi beszéd késésekor hamarabb aggódni kezd. Ezért indítottam
sorozatot arról, hogy mivel lehet segíteni a megkésett beszélőket otthoni
környezetben.
Az előző posztomban a
spontán beszéd szerepéről írtam (Mondd szépen:ma-ma!), most viszont ennek az ellentéte, a hallgatás
és a kivárás kerül a fókuszba. Csendre
azért van szükség, mert azzal teremtünk lehetőséget és alkalmat gyermekünknek a
beszédre. A csend a beszéd helye lesz ilyenkor, és ezt ekként is kell
közvetítenünk feléje. Ha például a hintázást verssel vagy mondókával kísérjük, mondjuk,
úgy az ötödik alkalommal hirtelen hallgassunk el egy könnyebb szó előtt, és
várjunk pár másodpercet, hátha a gyermek folytatja.
1. Ha mondjuk, éppen a „Hinta
palinta” kezdetű nótát énekeljük, akkor a „hintázik a…” résznél hallgassunk el,
és hagyjuk, hátha kimondja a gyermek a saját nevét, amelyet amúgy is sokat hall
tőlünk. Később, ha a neve már jól megy, el lehet hallgatni korábban is,
mondjuk, már a „hintázik” előtt, hátha kibukik egy „intász” vagy valami ehhez
hasonló hangsor. Ugyanezt a merényletet el lehet követni a „Zsipp zsupp,
kenderzsupp” kezdetű mondókával, de akár olyan egyszerű szóösszetétellel is,
mint a „Hóóó… rukk!”
A kivárás közben nagyon
fontos, hogy mindig nézzünk a gyermek szemébe, és kísérjük élénk
arcmimikával a csendet (kerek szem, kíváncsian felvont szemöldök, ösztönző
mosoly etc.), hogy ezzel is jelezzük gyermekünk felé, hogy most ő következik,
ha akarja. Ha nem akarja, ha nem mondja, akkor természetesen fejezzük be mi
magunk a mondókát, és ne éreztessük vele, hogy valamit nem jól csinált.
2. Ha a reggeli rutinhoz már hozzátartozik a nyelvvel kísért öltözködés, vagyis
mindig szépen felsoroljuk gyermekünknek, mit hová húzzon fel (ami több
szempontból hasznos művelet, már akkor megérte, ha a kisnadrág nem a fején köt
ki), idővel itt is be lehet vezetni a kivárás technikáját, és például a zoknit
meglóbálni a gyermek orra előtt, hogy ő mondhassa ki a szót.
3. Kipróbálhatjuk még a
konyhában is, mondjuk, reggeli előkészítése közben, az asztalterítésnél a különféle
ételekkel, italokkal, evőeszközökkel, tányérokkal, poharakkal etc. Fontos, hogy ne szókikérdezés legyen a
játékból, hanem maradjon játék: csak akkor próbálkozzunk ezzel a
stratégiával, ha látjuk, hogy a gyermek figyel, ott van, segít nekünk, vagy
éppen velünk együtt tevékenykedik. Ilyenkor sorban mondjuk a tárgyak nevét, melyek
az asztalra kerülnek. Egy hét után már eljátszhatjuk, hogy egyet a konyhapulton
felejtünk. A gyermek nyilván kérni fogja. Biztos eleinte mutogat majd, vagy
valamiféle hangot ad, de ha türelmesen ismételjük nap mint nap a rutint,
előbb-utóbb ki fog bukni a várva várt szó.
A kivárás stratégiája akkor
tud jól működni, ha már sokat hallott
szóra várunk gyermekünktől, azt próbáljuk előcsalogatni. Olyan ez, mint a
regényekben a feszültségnövelés: egy jó értelemben értendő, kellemes érzelmi
feszültséget jelent. Ha a gyermek élvezi a közös játékot, a tetőponton egy
kicsit abbahagyjuk, és várjuk, hogy a gyermek reagáljon. Kommunikációt kezdeményezünk ezzel.
4. Jó játék még a
buborékfújó is. Minden gyerek imádja. Fújjunk néhányszor buborékot, majd jól
rácsavarva a tetejét, tegyük le a földre a tégelyt, és várjunk a gyermek
reakciójára. Ha odahozza a buborékfújót, és „odadugja az orrunk alá” némi
hangadás kíséretében, akkor nagyon fontos, hogy rákérdezzünk: „Fújjam még?” Ha
csak bólint, próbáljuk meg még egyszer: tegyük vissza a földre a buborékfújót,
és várjunk. Túl sokáig nyilván nem érdemes folytatni, elég maximum egyszer vagy
kétszer eljátszani, nehogy a gyermek túlságosan is felhúzza magát rajta, hiszen
nem ez a célunk.
Egy biztos: nincs jobb motiváció a gyermeki beszédre,
mint a játék akarása. Az oviban is ezt látom. A még nem beszélők első
szavaikat nem reggeli közben mondják ki („Kérem a sajtot.”), még csak nem is a
foglalkozások alatt („Én tudom! Ez egy katicabogár!”), hanem mindig akkor,
amikor szeretnének egy-egy játékot maguknak megkaparintani, és ilyenkor
kikerülhetetlen a kommunikáció, lévén egyik óvoda sem támogatja intézményes
keretek közt az utcai harcot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése