Mit csináljunk nyáron, ha bezár a logopédiai gyár?
Egyet semmiképpen NE: ne gyötörjük a gyermeket feladatokkal.
Más kérdés, ha éppen júniusban kezdődik egy terápia, bár ezt én személy szerint
nem tartom jó ötletnek. A nyár szóljon a
szabadságról, a mozgásról és a szülőkkel, nagyszülőkkel, barátokkal töltött
időről. Más a ritmusa a nyárnak, nincsen iskola, felszabadultabbak a
gyermekek is, a szülők is. Szünetet kell tartani minden téren, a szünet ugyanis
az egyik legfontosabb része a tanulási folyamatnak.
Miért fontos a szünet?
Az év közben megszerzett ismeretek és tapasztalatok nem
épülnek be azonnal, csak akkor válnak sajáttá, ha elkezdjük használni őket. Ám
ameddig az új megszerzésén dolgozunk, addig nincs idő a már meglévő tudás
hasznosítására. Erre való a nyár. Nem véletlen, hogy a gyermekek szeptemberben
olyan képességekkel térnek vissza az iskolapadba, melyekről év közben csak
álmodni mertünk. Nehéz elhinni, de többször megéltem már, hogy hónapok
munkája árán sem susog még az a fránya S, de a nyár három hónapja alatt a
sok mozgás, a stresszmentes élet és az aktiválódó ismeretek eredményeképpen
egyszer csak összeér két neuron az agyban, és megszületik a susogó S. Én meg
csak nézek szeptemberben, mint a makimajom, nagy szemekkel. No meg persze
örülök. Nagyon fontosnak tartom a szünet
beiktatását a terápiába. Hagyni kell a gyermeket, adni kell neki időt, hogy hasznosítani
tudja a tanultakat. És azt mi helyette nem tehetjük meg, annyit tudunk
tenni érte, hogy időt adunk neki.
Az elkerülhetetlen para
Szülőként azonban pontosan tudom, hogy ilyenkor mindig
aggódunk, mert mi van, ha a gyermek mindent elfelejt a nyáron. A gyermeki agy azonban
még friss, nem felejt egykönnyen, ez onnan is tudható, hogy a megígért fagyiért
menetrendszerűen figyelmeztet minden ötödik percben, hogy pontosan számon
tartja, kinek milyen játéka van az osztályban, és milyen nincs még neki, illetve
hogy mit is szeretne kérni karácsonyra (és a lista nem rövid).
Mit tehetünk?
Aggódó szülőknek is van megoldás, azt ugyanis nem fogom
javasolni, hogy ne aggódjunk, mert az aggódás fontos jel, az a logopédus egyik
legjobb barátja. Természetesen segíthetjük gyermekünket abban, hogy a terápián
szerzett ismeretek a nyár folyamán beérjenek.
1. Mozgással.
A nyelvfejlődés támogatásának egyik
legfontosabb pillére a mozgás, ezért csak javasolni tudom a nyári
sporttáborokat; a kúszó-mászó, egyensúlyozó kalandparkokat és a legtöbb izmot
és végtagot megmozgató, valamint elképesztő összehangoltságot igénylő úszást.
2. Az érzékek bombázásával
(Erről már írtam itt: Az érzékek utcája). Új ételek és új ízek
kipróbálását; mezítláb járkálást a fűben, homokban, kavicson; kézműveskedést
sárral, agyaggal, festékkel, gyurmával. Piacra járást, szimatolgatást és
kóstolgatást. És végezetül minél több kézzel evést, még ha étteremben nem is
kell feltétlenül elővezetni, de otthon hagyjuk, ha fogjon meg a gyermek (tiszta
kézzel!) minden ételt, talán az egy levest leszámítva.
3. Énekléssel.
Én ugyan a falnak megyek tőle, de az egyik
legjobb dolog, ami az utóbbi években a logopédiai terápia területén történt, az
a gyerekdalokkal teli cd-k elszaporodása (olyannyira, hogy ma már erősen kell
válogatni, és erről már írtam itt: Van élet a mondókán túl). Az éneklésnél komplexebb
nyelvfejlesztési gyakorlat alig van, támogatja a ritmusérzéket, a
rímfelismerést, a szövegtanulást és a testérzékelés
legkifinomultabb formáját (hiszen éneklés közben az egyik belső szervünket mozgatjuk: a hangszálakat).
Ha csak erre a három dologra figyelünk oda, hogy jelen
legyen a gyermek nyári programjában, máris rengeteget tettünk azért, hogy
támogassuk a nyelvi fejlődését. Logopédiai szempontból tehát akkor volt sikeres
a nyár, ha a gyermek szeptemberben barnára sülve, horzsolás- meg
szúnyogcsípés-nyomokkal tarkítva, és élményekkel gazdagon jön vissza terápiára
– abból rögtön tudom, hogy elképesztő előrehaladás vár ránk ősszel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése