Fejlesztő játék? Csak játék? Melyik a jobb?
Ha kisgyermekekről van szó, játékot már nem is érdemes venni,
csakis fejlesztő játékot, mintha a sima játék már nem lenne elegendő.
Ezt a posztot annak szentelem, hogy bebizonyítsam: a
legegyszerűbb játékok a legjobb fejlesztő játékok anélkül, hogy címkét
ragasztottak volna rájuk: „fejlesztő játék”. És a legjobb játékokért még csak
boltba sem kell elmenni, mert már eleve otthon vannak.
Jó játék az, ami kiindulási alapot ad a játékhoz, de
emellett variálható: egyszerűsíthető, bővíthető és kombinálható. Ugyanazzal az
egy játékkal játszva több dolgot is megtapasztalhat a gyermek.
Axióma 1.
„Kisgyermekkorban a tanulás játék, ergo minden
játék fejleszt.”
Ha szeretnénk tehát jól választani, úgy válasszunk, hogy a következőket gondoljuk végig: (1) melyik területet akarjuk, hogy igénybe vegye, (2) mi érdekli gyermekünket az adott pillanatban, (3) miben akarjuk támogatni: mozgás, finommozgás, érzékelés, gondolkodás/kreativitás, nyelvhasználat/kommunikáció.
A játékokat területek szerint csoportokba osztottam (egy
játék sokszor több kategóriába is beférhet). Minden játékhoz odaírtam, hogy
hány éves kortól ajánlom, ami természetesen a gyermek fejlődésétől nagyban függ.
Ha még nem megy neki egy játék, ne erőltessük, próbáljuk meg egy-két
hónap múlva újra. Ha viszont egy játék láthatóan nem kihívás már neki, akkor
léphetünk tovább, és kínálhatunk a gyermeknek egy érettebb játékot.
A játékok továbbgondolhatók, más anyagok is bevezethetők
(pl. építeni lehet dominóból is; fa gyöngy helyett apróra vágott
szívószál-darabokat is fonálra fűzhetünk; csipesszel teregetni nem csak a kimosott
ruhákat lehet, hanem fiókból elővett zoknikat és babaruhákat is stb.). A szülő
pontosan tudja, hogy mi az, amit még nem adhat a gyermekének, mert veszélyes
(pl. ha hajlamos apró darabokat az orrába feldugni, rizst és lencsét válogatni nem célszerű), ezekre én nem tértem ki
külön.
Axióma 2.
„Sokkal jobb a saját magunk készítette játék, mint
a bolti.”
A saját készítésű játékkal a gyermekek garantáltan akarnak
majd másodszorra és harmadszorra is játszani, mert büszkék rá. Mindennap
levetetik a polcról. Pár év alatt egész gyűjteményünk lehet különböző
kártyákból, barkácsolt játékokból, még a dobozokat is magunk barkácsolhatjuk
hozzá, melyekben a játékokat tartjuk.
Azt is érdemes fejben tartani, hogy a gyermekek utánzással
tanulnak. Minket utánoznak. (Ami dermesztő szülői tapasztalat, ha jobban belegondolunk.) A játékokat tehát ne csak magyarázzuk nekik,
hanem mutassuk is meg, játsszuk együtt, és amikor már értik, akkor vonjuk ki
magunkat a játékból. Ha mi éppen valami érdekes dolgot művelünk a konyhában (és
lássuk be, nekik még minden érdekes, amit mi csinálunk), akkor érdemes bevonni
a gyermeket is abban a formában, ahogyan a korának megfelelően lehetséges (ha még csak
ül, mászik, kaphat fakanalakat, műanyag eszközöket, edényeket; ha már óvodás,
kaphat egyszerű feladatot, mondjuk, zöldséghámozást kerámiapucolóval; és
bármekkora, kóstolgathat alapanyagokat a konyhában, szagolgathat fűszereket,
fogdoshatja a zöldségeket, gyümölcsöket), de ne küldjük el a szobájába játszani.
Mert úgysem fog menni, csak jön a sírás. És mert tőlünk sokkal többet tanul,
mint a legtutibb „fejlesztőjátékból”.
Mozgás
- ugrókötelezés 5+
- labdázás 1+
- célba dobás (labdával flakonokra) 5+
- ugróiskola (csak aszfaltkréta és egy kavics kell hozzá) 3+
- fogócska 2+
- labdázás 1+
- célba dobás (labdával flakonokra) 5+
- ugróiskola (csak aszfaltkréta és egy kavics kell hozzá) 3+
- fogócska 2+
- kidobós (célba dobás és a fogócska mixelve) 5+
- akadálypályák rögtönzése (karika, bója, kötél segítségével: átugrani, beleugrani, fél lábon ugrálni, végigmenni, kikerülni, átlépni) 3+
- (futó)biciklizés-rollerezés-(gör)korcsolyázás 2+
- akadálypályák rögtönzése (karika, bója, kötél segítségével: átugrani, beleugrani, fél lábon ugrálni, végigmenni, kikerülni, átlépni) 3+
- (futó)biciklizés-rollerezés-(gör)korcsolyázás 2+
Finommozgás
- gyöngyfűzés (nagy szemű fagyöngyökkel) 3+
- rizs és lencse szétválogatása 3+
- teregetés csipesszel (zoknikat, papírlapokat, kártyákat, plüssöket) 3+
- vágás ollóval (újságot/katalógust apró darabokra, vagy vonal
mentén) 3+
- papír tépkedése (a darabokat fel lehet használni később kollázskészítésre) 2+
- zöldséghámozás 5+
- tojáspucolás 5+
- csipesszel/kiskanállal válogatás (pl. pomponokat, vasalható
gyöngyöket, színek szerint) 3+
Érzékelés
- homokozás 1+
- gyurmázás 3+
- puzzle (10 db: 3+ 20 db: 4+ 40db: 5+ 50 db: 6+ 100˃ db:
iskoláskor)
- zenehallgatás 0+
- hang-memory (kindertojás-dobozba vagy filmdobozba rizs, pénz, gyöngy, homok stb., mindig két egyforma dobozt készítsünk) 3+
- szemétválogatás 5+
- hintázás 0+
- zoknipárosítás 3+
- rizs és lencse szétválogatása 3+
- színes ceruzák szétválogatása (a színek nevét tisztázzuk
előtte) 3+
- borotvahabba rajzolás 3+
- tésztagyúrás és sütikészítés 4+
- mezítláb járkálás (különböző felületeken) 2+
Gondolkodás/kreativitás
- képeskönyv nézegetés 1+
- szobában lévő dolgok szortírozása nagyság, mennyiség és színek szerint (három pokrócot leterítünk a földre, vagy dobozokba és kosarakba pakolunk) 3+ ugyanez fogalomkörök szerint (pl. játékok, edények, könyvek, ceruzák) 5+
- mesehallgatás (felolvasás, hangos cd) 0+
- szobában lévő dolgok szortírozása nagyság, mennyiség és színek szerint (három pokrócot leterítünk a földre, vagy dobozokba és kosarakba pakolunk) 3+ ugyanez fogalomkörök szerint (pl. játékok, edények, könyvek, ceruzák) 5+
- mesehallgatás (felolvasás, hangos cd) 0+
- építés legó- vagy fakockákból (fakocka, lego primo: 2+ lego
duplo 3+ normál lego 5+)
- unatkozás (az egyik legfontosabb tevékenység a gondolkodás fejlődéséhez, ilyenkor legyen szem elé kitéve kettő-három játék a gyermeknek, aztán hagyjuk magára) 2+
- papírhajtogatás (origami) 5+
- barkácsolás papírból, filcből, tojástartóból, műanyag
flaskákból (pl. kartondobozból babaházat)
5+
Nyelvhasználat/kommunikáció
- társasjáték (memory, quartett-kártya,
figurás-lépkedős-feladatmegoldós) 5+
- szerepjáték (állatokkal, babákkal vagy magunk alakítunk) 2+
- beszélgetés a napunkról (ha esti tevékenység, mese is lehet;
napközben rajzzal is lehet kísérni) 2+
- mondókázás/éneklés 1+
- játéktelefon (felhívni a nagyit) 3+
- szóláncok alkotása (a szó utolsó hangja legyen az következő szó első hangja; melyik másik szó jut eszedbe egy szóról) 5+
- barchobázás (fogalomkörök alapján kérdezni, igen/nem válaszokkal) 5+
- nyelvtörőket gyűjteni (kártyákra felírni, dobozba tenni) 5+
- találós kérdéseket gyűjteni (kártyákra felírni, dobozba tenni) 4+
- játéktelefon (felhívni a nagyit) 3+
- szóláncok alkotása (a szó utolsó hangja legyen az következő szó első hangja; melyik másik szó jut eszedbe egy szóról) 5+
- barchobázás (fogalomkörök alapján kérdezni, igen/nem válaszokkal) 5+
- nyelvtörőket gyűjteni (kártyákra felírni, dobozba tenni) 5+
- találós kérdéseket gyűjteni (kártyákra felírni, dobozba tenni) 4+
Komplex játékok
- lego szett összerakása útmutató alapján 5+
- segítés a házimunkában (teregetés, mosogatógépből az
evőeszközök kipakolása és szortírozása) 3+
- közös főzés 5+
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése