A presszókávés üvegpohár esete a logopédiával
Amióta az eszemet tudom, édesanyám
lépten-nyomon azzal dicsekedett, hogy „az én lányom már féléves
korában pohárból ivott.” Sokáig hittem, hogy ez csak egy
urbánus legenda, ameddig meg nem született a fiam, és be nem
köszöntött az első igazán forró nyár a globális felmelegedés
történetében. A két hónapos fél óránként megszomjazott, az
orvos azonban belém verte, hogy etetni márpedig csak háromóránként
szabad, amivel teoretikusan nem is volt baj, de hát mindenki tikkadt
a harmincnyolc fokban, ezért a szoptatások között vízzel
itattam. De nem ám csőrösből, hanem abból a kis presszókávés
üvegpohárból, amelyből egykoron én is ittam, és amelyet
édesanyám rám hagyott. Legnagyobb meglepetésemre
működött. Ment ugyan a víz mindenhová, de jutott a gyerek
szájába is elég, és attól kezdve nem volt kérdés: féléves
korára pohárból fog inni ő is.
A beszéd az evéssel kezdődik
1. A beszédtanulás az
evéssel/ivással kezdődik, hiszen a szájizmokat használjuk a beszédhez is, és ha az
egyik nem megy, akkor nagy valószínűséggel a másikkal is gondok lesznek. Ha az újszülött a világra jön, enni kezd el
először, mielőtt beszélni kezdene. És úgy fog beszélni is,
ahogyan enni kezdett. Önállóan, kézzel-lábbal – vagy nagy
szemekkel várva, hogy a falat a szájába hulljon. És rajtunk áll,
hogy melyiket választjuk.
Az első érzékszerv, amelyet a baba
akarttal használ, a szája. A látás és a hallás akaratlanul
történik vele. De a szándékolt megismerés első otthona a száj:
mindent a szájához emel, letapogatja, kóstolgatja. Az a jó, ha ezt hagyjuk. Ha állandóan az a reakció,
hogy „fúj, koszos”, akkor elmegy tőle a kedve és egy nagyon
fontos korai tapasztalatszerzéstől esik el. Igyekezzünk
inkább olyan környezetet teremteni, hogy ezt elkerüljük. Hadd
vegyen a szájába minél többféle anyagú és formájú játékot,
dolgot. Lehet az egy ártalmatlan fakanál, vagy egy tisztára
mosott, kis fedő a konyhából, egy műanyag pohár, kanál,
gyakran mosott rongyok, fajátékok, műanyag lapozgatók. Az már az
anyai idegrendszertől függ, hogy a kertben, játszótéren mit
engedünk meg neki kóstolni. Mert fog. Ott is.
A pohárból ivásra azért jó
nagyon korán, már csecsemőkorban megtanítani a gyermeket, mert
amellett hogy rengeteg költséget megspórolunk vele, megszokja a gyermek a helyes nyelési technikát (a nyelvhát
feldomborítását), ami elengedhetetlen a beszédhangok
produkciójához. A nyelvlökéses nyelést (vagyis a nyelvheggyel
való hátralökést) alkalmazó gyermekek se enni, se beszélni nem
tudnak rendesen, és speciális terápiára szorulnak. Érdemes ezt
megelőzni a helytelen étkezési szokások minél előbbi
felszámolásával: a kizárólag pürésített ételek
fogyasztásával, az állandó cumizással és a szoptatási korszak
utáni cumisüvegből etetéssel.
2. Amint képes a gyermek kézzel
fogni és szilárd ételt fogyasztani – ami akadályozatlan
fejlődés esetén akár már tíz hónapos kortól lehetséges –,
adjunk a kezébe ártalmatlan rágcsálnivalókat: a legjobbak a
könnyen porladó és pépesedő ételek, mint például a kifli és
az alma. Egy éves korára teljesen elhagyható a pürésített
ételek kategóriája, és jöhet a kis darabos ételek korszaka: a
villával szétnyomott krumpli és apró kockákra vágott husi.
Ami a beszéd szempontjából fontos,
az egyrészről az ízlelés mint tapasztalatszerzés, az ajkakkal és
a nyelvvel történő érzékelés, az ízek, formák,
halmazállapotok megkülönböztetése; másrészről pedig a
szájizmok dolgoztatása. Ha csak pürét kap a gyermek, nem tanul
meg rágni, és gyengék lesznek a szájizmok a beszédhez is. Ha
csak pürét kap a gyermek, ellustul ez az érzékszerve, és nem
tudja majd szépen artikulálni a hangokat, mert nem elég
mozgékonyak az ajkak és a nyelv. A pürével nincs sok feladat, azt
csak nyelni kell, de a szilárd falatot forgatni kell a szájában,
ide-oda tologatni, fogakkal megőrölni, nyelvvel összenyomni stb.
Van egy kisfiú az óvodámban, aki
élénken kommunikál, imád beszélni, fantasztikus történeteket
talál ki nem létező kistestvérével közös kalandjaikról, de
nagyjából ennél többet nem is értek meg az egészből, annyira
artikulálatlanul ejti a hangokat. Kérdeztem, jár-e logopédushoz,
jár. Hm. És mit eszik, jött a következő kérdés. Mert az
óvodában alig valamit, azt is órákig. Megfigyeltem: nem rág,
inkább nyammog, a leves soha nem fogy el, a zöldségek és a saláta
tőle ott fonnyadhat évekig a tányérján, a tejbegríz viszont
gyorsan lecsúszik. Aztán kiderült, hogy amikor az édesanyja érte
jön, akkor a kisfiú azonnal a mamája táskájához rohan, mert
abban lapul a cumisüveg a finom meleg-cukros tejjel. A kisfiú öt
éves. Tavaly nyár elején ültünk le a mamájával beszélni az
szilárd ételek bevezetéséről. Azóta sokat tisztult a kisfiú
beszéde, láthatóan rág, és noha még unszolni kell, és a mamája
táskájában is lapul mindig egy pizzaszelet, az otthoni egészséges
étkezéséről már nem tudunk gondoskodni. Azóta viszont megértem
a történeteit, és mivel közben ötéves lett, végre a karmaim
közé kaparintottam fejlesztésre.
3. Aztán jön a kanál korszaka. Sok
szülő tanítja meg gyermekét már egészen kicsi korban kanállal
enni, ami nagyon jó dolog, mert fejleszti a kézügyességet (étel
kikanalazása a tálból) és a térbeli tájékozódást (szájba
történő bevezetése, mondjuk, az orr helyett). De semmiképpen
ne hagyjuk el a kézzel evést. Sőt, két éves kortól kifejezetten hasznos bevezetni napi egy játékos étkezést, ahol nyelvvel kell felszedni a tányérból a csokigolyót, vagy szívószállal kivenni a dobozból, és egyenként a tányérra rakni, majd onnan kifújni, és egyáltalán: szívószállal inni, italba buborékot fújni. Tudom, hogy maszatol asztalt, terítőt és gyereket, és játszásba fullad az evés, de megint csak rajtunk múlik, hogy ezt hogyan vezetjük be. Állandóan mindenhol, vagy egy adott időpontban és szűk családi körben. Ezek a játékos
evésgyakorlatok a beszédfejlődést segítik, a szép artikulációt,
tudatosítják és ügyesítik az ajkak és a nyelv mozgását.
Amúgy nem biztos, hogy a gyermeknek kedve van együttműködni a
beszédfejlesztésben, és a „Gyere, kicsim, gyakoroljuk azt a
nyomorult S-t” mondattól valószínűleg a másik irányba fog
futni – joggal. De melyik gyermek mondott már nemet egy kis
csokigolyóevésre? Amely nyilván helyettesíthető mézes felfújt
biotönkölyszemekkel is, ha azt akarjuk, a lényeg, hogy evéssel
erősítse a beszédszerveit.
Mindenképpen
kerüljük az evést tévénézés közben (teljesen más ügy a
pattogatott kukorica családi mozizáskor), valamint a kiskanállal
rohangálást a játszó gyermek után – ez senkinek sem jó, de
legkevésbé a gyermeknek, mert elrontja evési szokásait, és
hátráltatja beszédfejlődését (hogy a többi rossz szokás
kialakításáról már ne is beszéljünk).
Ehelyett üljön le az egész család az asztalhoz minden nap legalább egyszer, és hétvégén többször is. A családi étkezések fontos rituálék, ám a legkevésbé az evésről szólnak. A közös étkezés lehetőség a kommunikációra, az a hely és az az idő, ahol mindenkire figyelnek, amikor mindenkit meghallgatnak. Ha az ilyen alkalmak a gyermek életében rendszeressé válnak, akkor a gyermek beszédfejlődése látványosan és garantáltan megugrik, az egészséges étkezési szokásokat pedig egyszerűen csomagban kapjuk vele, nem kell külön dolgozni rajta.
Ehelyett üljön le az egész család az asztalhoz minden nap legalább egyszer, és hétvégén többször is. A családi étkezések fontos rituálék, ám a legkevésbé az evésről szólnak. A közös étkezés lehetőség a kommunikációra, az a hely és az az idő, ahol mindenkire figyelnek, amikor mindenkit meghallgatnak. Ha az ilyen alkalmak a gyermek életében rendszeressé válnak, akkor a gyermek beszédfejlődése látványosan és garantáltan megugrik, az egészséges étkezési szokásokat pedig egyszerűen csomagban kapjuk vele, nem kell külön dolgozni rajta.
Nagyon tanulságos volt. Lenne is egy kérdésem. Mindig azt kapom meg mindenkitöl.h a kisfiam még nem késett a beszéddel.pedig most lesz 3 éves de még az anya se megy. Csak babás gügyögés de az is kevés. olyan csendes tipus. Bujós gyerek. De látom rajta.h akarja mindani de nem jönnek a szavak.a hangok.rossz mert most mar több dolgot szeretne velem megosztani és nem mindig értem meg hogy mit is szeretne elmutogatni.
VálaszTörlésKihez forduljak segitségért?