Amikor Dooku gróf
bejön az oviba…
Nyolc éves fiam, Z meghívta látogatóba öreg cimbijét, D-t,
aki három napot töltött nálunk, és amikor nem a parkban rohangáltak, akkor
bevették magukat a gyerekszobában hegyekben álló legók közé. A másik
szobából hallgatván a megnyugtatóan folyamatos zümmögést (egészen pontosan a
Star Wars űrhajókkal lejátszott csaták hangjait), egyszer csak megütötte a
fülemet a fenti mondat: „Amikor Dooku gróf bejön az oviba…” – aztán
elhallgattak, és becsukták az ajtót. Sosem tudtam meg, mi történt, amikor Dooku
gróf bejött az oviba, de elgondolkodtam a lehetőségeken. És azon, hogy milyen
magától értetődő könnyedséggel keverik gyerekeink a különböző világokat.
Az óvodában, ahol logopédusként dolgozom, rendre kiigazítják
a gyerekeket, amikor közös képeskönyv-nézegetés zajlik, és az ovisok egymás
szavába vágva mesélik a történetet – természetesen a saját variációjukban.
Márpedig ha a mesék világa egyfajta tudásanyaggá válik az óvodában, az több
szempontból sem jó dolog.
Az óvodáskorú gyerekek fantáziája igazi mix, minden belefér
egy térbe és egy időbe, a sárkány és a macska, a lovagi vár és a Star Wars,
Hófehérke és Hello Kitty. Nem segítünk azzal, ha egy irányba terelgetjük, és
korlátok közé szorítjuk a világukat a felnőtt logika szerint, mondjuk, a történelmi
hitelességre hivatkozva, mint például „na de hát a Hunyadiak korában még nem
volt telefon!”, vagy hogy Mohácsnál nem a trollok győzték le a magyarokat. Mert
nem ez a fontos, hanem az, hogy az innen-onnan összeszedett történetelemekből a
gyerekek mesét építenek maguknak, majd eljátsszák, elmesélik, lerajzolják – vagyis
a saját logikájuk szerint és a saját koruknak megfelelően feldolgozzák. A
tények megtanulása csak később jön, az egy későbbi fejlődési fázis feladata.
Azt hagyjuk az iskoláskorra. Az óvodás még nem tudja szétválasztani a valóság
és a mese világát, joggal néz ránk tehát értetlenül, ha azt bizonygatjuk neki,
hogy „ugye, tudod, hogy ez csak a mesében van így?”. Az óvodáskor a képzelőerő
szárnyalásának ideje, és ha mi ezeket a szárnyakat megnyirbáljuk, ha nem
fejlődik a kisgyerek fantáziája ebben a korban, később hiába várjuk el tőle,
hogy szeressen olvasni, szeresse a történeteket, érdeklődő legyen és össze
tudja kapcsolni A-t a B-vel. Menjünk csak bele a mixelésbe, és jöjjön be Dooku
gróf az oviba, aztán majd meglátjuk, mit hoz ki gyerekünk a történetből, egyet
biztosan ígérhetek: rengeteget fogunk nevetni.
Ötlet a szabad
történetépítéshez: Kincsesláda-mesék
Fogjunk egy régi nagymamás faládikót vagy egy régen nem használt ékszeres dobozt, vagy ha egyik sincs, hát egy bonbonos doboz is megteszi, és gyűjtsünk bele a gyerekszobából bármit, ami valahol a babaszem és a tojás mérete között van, és a legszívesebben már rég a szemétbe dobtuk volna, mert folyton csak útban van, a gyerek már nem játszik vele, de valahogy mindig megmenekül a kidobástól. Pl. üveggolyó, kinderfigura, legófigura, ujjbáb, darab masni, érdekes fadarab, üres csigaház… stb.
Fogjunk egy régi nagymamás faládikót vagy egy régen nem használt ékszeres dobozt, vagy ha egyik sincs, hát egy bonbonos doboz is megteszi, és gyűjtsünk bele a gyerekszobából bármit, ami valahol a babaszem és a tojás mérete között van, és a legszívesebben már rég a szemétbe dobtuk volna, mert folyton csak útban van, a gyerek már nem játszik vele, de valahogy mindig megmenekül a kidobástól. Pl. üveggolyó, kinderfigura, legófigura, ujjbáb, darab masni, érdekes fadarab, üres csigaház… stb.
Az esti mesénél válasszunk ki közösen öt
darabot, és kezdjünk el egy mesét. A feladat, hogy mind az öt tárgy kerüljön
bele valahogy a történetbe. A történetet közösen is építhetjük, de próbáljunk
meg minél többet a gyerek fantáziájára bízni, mit hoz ki az adott anyagból. A
mese végén mindent visszapakolunk a kincsesládába, bezárva vagy átkötve feltesszük
a polcra, és várjuk, mikor kunyerálja le a gyerek megint.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése