Van élet a mondókán
túl II.: Rímeket egy csapásra
A heti kedvenc az oviban a légycsapózás. Amikor először
jelentem meg reggel a csoportban úgy, hogy a táskámból öt légycsapó nyele
lógott ki, az óvó nénik kerek szemmel kérdezgették, mik a terveim. Egy
pillanatig elgondolkodtam azon, mi lenne, ha pókerarccal azt felelném, elegem lett a sok
kis duracellnyusziból, és mától ezzel tartok rendet, de tapasztalatom szerint
az osztrák társadalom nem vevő a fekete humorra. Inkább megmutattam nekik a
játékot.
Kiterítek a szőnyegre vagy az asztalra rímkártyákat (képeket, nem szókártyákat!),
de csak a párok egyik felét. A másik felét sorban hívom, és a játékban lévő
gyerekek (max. három-négy, különben pillanatok alatt tömegverekedésbe fullad a játék!),
ha megtalálták a rím párját, lecsapnak rá. Szó szerint. A légycsapóval.
Német nyelvterületen elképesztő mennyiségű rímképzés-fejlesztő
társasjátékot lehet kapni, kerestem otthon ezeknek a magyar változatát, de
sajnos nem találtam, tehát vagy el kell készíteni a képkártyákat otthon, vagy egyszerűen
szavakat kell írni képek helyett, és csak olvasni tudó gyerekekkel játszani
(aztán elmagyarázni a kisebbeknek, akik jogosan tartják majd diszkriminatív
döntésnek a dolgot, hogy miért is történik velük mindez).
A Logico Piccolo
nevű általam nagyon kedvelt játéknak van egy Rímelő című kötete, amely képekkel dolgozik (elsősorban magányos
tevékenységet kínálva a gyereknek), ezt fénymásolva-laminálva-szétvágva remek rímelő
képpárokhoz lehet jutni. A magyarországi piac mai kínálata szerint egyébként fonológiai
tudatosságot és ezen belül is a rímképzést fejleszteni szigorúan könyvek útján
lehetséges, kizárólag mondóka és gyermekvers kategóriában. Nem vagyok ellene a
mondókáknak, csak nagyon nem szeretem a kizárólagosságot, ezért is gondolkodtam
el azon, hogyan lehet a fonológiai
tudatosságot fejleszteni gyerekkorban, azt a képességet, amelyik a szavak belső
szerkezetének felismeréséhez olyannyira szükséges (pl. első hang, utolsó hang
felismerése a szóban; szótagolás és rímképzés). Mert ez nagyon fontos
ahhoz, hogy az olvasás és az írás megtanulása később akadálytalan legyen az
iskolában.
A mondókázás a
legkisebbekkel (0-4 évesekkel) kiváló alapozást ad a rímekhez, mert hallás
útján felépít bennük egy rímszótárt, amely előkészíti a szókincsüket a későbbi
önálló rímképzésre. A nagycsoportosokkal
és a kisiskolásokkal már lehet olyan játékokat játszani, ahol ők maguk képezik
a rímeket. Például úgy, hogy a már ismert mondókákkal, gyerekversekkel visszhangot
játszunk: felolvassuk a verset, de a válaszrímet
mindig a gyerek egészíti ki a hívórím
alapján. Lássuk példaként az egyik kedvencemet:
Kovács András Ferenc: Hajnali csillag peremén
Hajnali csillag peremén
várjuk a reggelt, te meg én:
harmatozó fény a házunk,
mélybe kalimpál a lábunk.
Vacsoracsillag peremén
lessük az estét, te meg én:
elsuhanó fény a házunk,
reszket a mélyben a lábunk.
Földre bukó fény: te meg én.
Éjbe hunyó fény: te meg én.
Lobban a sóhaj-uszályunk:
csönd ciripelget utánunk.
A válaszrím első (aláhúzott) szótagját ha még mi mondjuk,
könnyebben megtalálja a gyerek a szókincsében a párját (a dőlt betűset). Az
ismétlések egyébként csak számunkra unalmasak, a gyerekeket nem zavarja, hogy
minden versszakban ugyanaz a rím várja őket (hiszen ettől van a versnek ritmusa és
dallama), viszont kiválóan fejleszti őket, és később bármilyen szövegviszonyban
képesek lesznek alkalmazni ezeket a rímpárokat – vagy ezek alapján hasonlókat. Ha pedig segíteni kell nekik a válaszrím
megtalálásában, azt mozgással és a vers dramatizálásával lehet megtenni:
mutogatni rád és rám, lábbal kalimpálni, kézzel uszályt játszani.
Hallás alapú variációja is létezik ennek a játéknak, amelyet nem véletlenül neveztek el Visszhang Rímnek. Ezt legalább hat gyerekkel érdemes játszani, ebben az esetben három rímpárt lehet szétosztani a gyerekek közt. Nem szabad megmutatniuk egymásnak a kapott képet, viszont mindegyikükkel megbeszélem játék előtt, hogy mi van rajta (hiszen az absztrakt ábra nagyon könnyen félreviheti őket, ahogy egyébként sokszor még engem is). Aztán leülünk egy körben, de háttal egymásnak. Én körbe járok, és megérintem az egyik gyerek vállát, aki elkezdi hívni a rímet: kimondja a szót, amely az ő képén van, és a párjának felelnie kell rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése