Karácsonyi sütikiszúrás mint tevékenység-központú terápia
Amikor a bécsi logopédiai iskolában gyakorlatoztam, éppen térdig jártunk az adventi készülődésben, és a fejlesztő foglalkozáson fahéjas kekszet készültek sütni a gyerekek. Annyi kérdés dolgozott bennem, hogy alig győztem magamban tartani, de főleg az érdekelt nagyon, hogy mitől logopédiai ez a foglalkozás? Három óra múlva – lisztesen-fahéjasan-kalappal a fejemen – tudtam az összes választ.
1. Azzal kezdődött az egész, hogy a hat gyerekkel, a tanító nénivel és kolléganőmmel felvettünk kabátot, sálat és sapkát, és a csendes hóesésben elmentünk vásárolni a közeli Sparba. Szokásos hozzávalókat vettünk, nem untatok senkit a részletekkel, úgyis ki fog derülni minden. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit fognak vásárolni, volt egy lista is a hozzávalókról, megkeresték ezeket, bepakolták a kosárba, majd sorba álltak, fizettek, és visszakaptak, végül zacskókba pakoltak, és közösen visszamentünk az iskolába.
3. Aztán alapos kézmosás után kibontottuk a hozzávalókat a csomagolásból, tálkákba töltöttük, és sorban megkóstoltuk, megszagoltuk, kézbevettük őket. Játszottunk szembekötős kóstolást is, amihez hozzávettük még a sót is, a tojást meg természetesen kihagytuk belőle.
4. Ezután kimértük a hozzávalókat egy nagy tálba, és a gyerekek felváltva nekiálltak összegyúrni a tésztát. Amikor összeállt, kinyújtották.
5. Miután kinyújtották, elővettük a formákat, és megnéztük, miket ábrázolnak, és játszottunk gyorsan
egy kitapogatós találósjátékot: betettük az összest egy vászontáskába, és a
gyerekek sorban belenyúltak, kiválasztottak egyet, de nem húzták ki, csak tapogatva megpróbálták kitalálni, hogy éppen
mi akadt a kezükbe.
6. Aztán nekiálltunk kiszúrni a formákat. Volt csillag (Stern), rénszarvas (Rentier), szív (Herz) és fenyő (Tanne). A kiszúrás közben rengeteg hangot gyakoroltunk: önmagában, szótagban és szóalakban is.
6. Aztán nekiálltunk kiszúrni a formákat. Volt csillag (Stern), rénszarvas (Rentier), szív (Herz) és fenyő (Tanne). A kiszúrás közben rengeteg hangot gyakoroltunk: önmagában, szótagban és szóalakban is.
A beszéd ugyanis a
hasban kezdődik. Onnan kell elindítani a levegőt, amely továbbáramlik a
légcsövön keresztül a szájüregbe/orrüregbe, ahol a hang artikulálódik. De csak
akkor lesz erős a hangunk, ha hasból képezzük a hangokat, nem a szájüregből. A
nyomdázás vagy bármilyen nyomó mozdulat a kézzel támogatja a hasizom
összehúzódását. A legjobban persze a H hangot fejleszti ez a gyakorlat, mert a
H hang képzésében vesz részt a rekeszizom a legintenzívebben (ha a hasunkra
tesszük a kezünket, és nem érezzük a H produkciója közben a rekeszizom
feszülését, nem képezzük jól a hangot). Aztán gyakoroltuk még a S hangot
lisztfújással, a R hangot maradéktészta-sodrással – miközben a kekszek vidáman világosbarnára-ropogósra
sültek a sütőben.
7. Miután a kekszek elkészültek, kivettük őket a sütőből, és
amíg hűltek, a tanító néni a fejébe nyomott egy kalapot, a kezébe vett egy
mikrofont, és körbe járva sorban meginterjúvolta
a gyerekeket: Te melyik folyamatban vettél részt? És mit csináltál? És miből
nassoltál közben?
Mire véget ért a foglalkozás, és az osztályba visszatérve a
gyerekekkel közösen elfogyasztottuk a fahéjas kekszeket, azon kaptam magam,
hogy ezen az órán a gyerekek bár
semmilyen direkt logopédiai feladatot nem kaptak, mégis rengeteg nyelvfejlesztő
gyakorlatban vettek részt:
1. térbeli tájékozódás (Sparban a polcok között)
2. szókincs-aktivizálás (bevásárló lista)
3. számolás (fizetés)
4. történetépítés (bevásárlásról)
5. érzékelés: szaglás, ízlelés, tapintás (hozzávalók kipróbálása, sütőformák kitapogatása)
6. finommozgás (tésztagyúrás)
7. artikuláció (kiszúrás)
8. történetépítés (tésztakészítés folyamatáról, saját tapasztalatokról és élményekről)
3. számolás (fizetés)
4. történetépítés (bevásárlásról)
5. érzékelés: szaglás, ízlelés, tapintás (hozzávalók kipróbálása, sütőformák kitapogatása)
6. finommozgás (tésztagyúrás)
7. artikuláció (kiszúrás)
8. történetépítés (tésztakészítés folyamatáról, saját tapasztalatokról és élményekről)
A foglalkozást úgy hívják, hogy tevékenységközpontú
terápia (HOT: Handlungsorientierte Therapie), és a lényege az, hogy életszerűvé tesszük a foglalkozást, nem
választjuk le a feladatokat a mindennapi tevékenységekről, hanem azok keretében
valósítjuk meg a nyelvi fejlesztést. Nem látványos, nem direkt, viszont
nagyon hatékony, mivel a gyerekek azonnal alkalmazzák is a megszerzett
tapasztalatokat, ismereteket és élményeket. Megélik és elsajátítják azokat. Mert
például a történetmesélést is sokféle módon lehet fejleszteni (képtörténetekkel,
képeskönyvvel), de akkor lesz élővé az ismeret, a logikus eseménylánc akkor
realizálódik igazán a gyerekben, amikor a saját élményeit meséli el valakinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése