Megkésett vagy akadályozott beszédfejlődés? Terápia vagy szülőtréning?
Nem szeretem a vicceket, de van egy régi kedvencem, amikor a
grófcsemete szülei azért aggódnak, hogy hiába hat éves már a kis
miniarisztokrata, még mindig nem beszél. Éppen elkönyvelik magukban a
megváltoztathatatlant, amikor egyik nap reggeli közben váratlanul megszólal a
grófcsemete: „Édesanyám, ez a tojás büdös.” Mire az anyja nem győz csodálkozni:
„Hát mégis beszélsz, drága fiam? De hát miért nem szólaltál meg eddig?” Meg is
kapja a választ: „Azért, édesanyám, mert eddig nem volt büdös a tojás.”
A következtetés, amely szerint akkor szólal meg a gyerek, ha
van mondanivalója, nyilván egyfajta leegyszerűsítése a történetnek, de sok
igazság van benne. A legnagyobb az, hogy a
kommunikációnak is, meg a nyelvelsajátításnak is része a csend. A csend nem
csak a semmit jelenti. Az esetek többségében a csend annak a jele, hogy valami valahol máshol zajlik, nem a hangzó
beszédben. Vannak kisgyerekek, akik már akkor gagyognak és „beszéddel”
kommunikálnak, amikor még járni is alig tudnak; vannak gyerekek, akik tankönyv
szerint produkálják a fejlődési szakaszokat; és vannak gyerekek, akik később
szólalnak meg, csak akkor, amikor már összeállt a fejükben, aminek össze
kellett állnia a nyelvhasználathoz, a hangprodukciótól kezdve a ragozáson át
egészen a mondatépítésig.
Vannak azonban fogódzók, melyek segítenek a szülőknek a későn
beszélni kezdő gyerekek nyelvfejlődését otthon felmérni, hogy el lehessen
dönteni: szakemberhez kell fordulni, vagy türelemmel ki kell várni a beszéd
elindulását.
1. Működik-e a kommunikáció
más csatornákon?
Kezdeményez-e kommunikációt? Odahoz-e például egy könyvet,
és az orrunk alá dugja?
2. Kialakult-e már a szimbolikus gondolkodás, játszik-e a gyerek szerepjátékot, vagyis csinál-e úgy, „mintha”? Mintha inna, vagy enne valamit, mintha etetné a babáját, mintha szerelné az autóját. A nyelv hangsorhoz rendelt jelentésen alapul, ezért a nyelvértéséhez, valamint a nyelvprodukcióhoz elengedhetetlen a szimbolikus gondolkodás megléte: a dolognak nem kell jelen lennie ahhoz, hogy utaljunk rá. Kimondjuk, hogy szék, és nem kell széknek ott lennie ahhoz, hogy megértsük, mert egyszer már láttuk, amikor kimondtuk, és attól fogva értjük, hogy mi az a szék, és ennek megfelelően használni is tudjuk a szót. A babát nem kell igazi étellel összemaszatolni és a kisautót sem kell kalapáccsal szétverni ahhoz, hogy játsszunk, elég úgy csinálni, mintha etetnénk, és mintha szerelnénk. A kisgyerekek játék közben sajátítják el ezt a gondolkodásmódot, és ez fontos alapja a nyelvelsajátításnak is.
3. Felveszi-e a szemkontaktust, amikor beszélnek hozzá, vagy amikor ő akar valamit közölni? A szemkontaktus felvétele a kommunikáció első lépése. Az első „Gyere, játssz a kisautómmal!” felszólítás úgy zajlik, hogy a gyermek elénk tolja a kisautót, ránk néz, aztán a kisautóra, és megint ránk. Ha én ekkor szintén a kisautóra nézek, majd a gyermekre, és kimondom a szót, hogy „autó”, a gyermek ezt a szót összekapcsolja a fogalommal, mert a tekintet elmondta már neki, hogy a kettő összetartozik. A kommunikáció tekintet nélkül tehát el sem tud kezdődni.
4. Mennyire fejlett a nyelvértése:
érti-e a körülötte zajló és a hozzá intézett beszédet?
A nyelvelsajátítás két szinten zajlik: értjük a nyelvet és beszéljük a nyelvet. Ehhez megfelelően épül fel az agyi központja is a nyelvnek, kettő van ugyanis belőle, az egyik a nyelvértésért felel (Wernicke központ), emellett helyezkednek el az érzékelés területei, a másik a beszédért felel (Brocka központ), emellett helyezkednek el a mozgás területei. Nyelvértés működhet beszéd nélkül, de a beszéd nem tud beindulni a nyelvértés nélkül. Ezért nagyon fontos megfigyelni gyermekünk nyelvértését, a legegyszerűbb ezt is játék közben. Például kérjünk tőle dolgokat: piros kockát, nagy macit, kék vonatot etc.
A nyelvelsajátítás két szinten zajlik: értjük a nyelvet és beszéljük a nyelvet. Ehhez megfelelően épül fel az agyi központja is a nyelvnek, kettő van ugyanis belőle, az egyik a nyelvértésért felel (Wernicke központ), emellett helyezkednek el az érzékelés területei, a másik a beszédért felel (Brocka központ), emellett helyezkednek el a mozgás területei. Nyelvértés működhet beszéd nélkül, de a beszéd nem tud beindulni a nyelvértés nélkül. Ezért nagyon fontos megfigyelni gyermekünk nyelvértését, a legegyszerűbb ezt is játék közben. Például kérjünk tőle dolgokat: piros kockát, nagy macit, kék vonatot etc.
5. Milyen a mozgása,
mennyire ügyes a kezével? Mennyire megbízható az érzékelése? Rendben van-e a látása, a hallása, az ízlelése, a
szaglása, zavarja-e az érintés? Mennyire biztos az egyensúlya?
A kapcsolat a mozgásért és az érzékelésért felelős agyi
területek, valamint a nyelvi központok között döntő fontosságú a nyelvfejlődés
szempontjából, a mozgás és az érzékelés fejlettségének lemaradása akadályozza ugyanis
a nyelv fejlődését is. A logopédiai munkában elengedhetetlen a kettő
összekapcsolása, és a feladatlapos fejlesztés mellett rendszeresen be kell építeni a
mozgásos, valamint szenzoros (érzékeken alapuló) játékokat is a nyelvi
fejlesztésbe.
A statisztikák szerint a kétévesek 10%-a későn kezd el beszélni. A gyermekek egyharmada magától behozza ezt a lemaradást (Late Bloomer), másik harmada azért késik, mert egy-egy nyelvi terület érintett a nyelvfejlődési zavarban, harmadik harmada azért késik, mert a gyermek egész nyelvfejlődése akadályozott. Utóbbi kettő esetében logopédiai és talán mozgásterápiák is szükségesek.
A „későn virágzók” esetében sem az a legoptimálisabb megoldás, ha megnyugodva hátradőlünk, ugyanakkor nem kell feltétlenül terápiával sem terhelni a maga tempójában fejlődő gyermeket. A legtöbbjük a beszéd késése miatt amúgy is visszahúzódó, zárkózottabb a társainál. A legjobb, amit szülőként tehetünk, ha mi magunk segítjük és támogatjuk gyermekünk nyelvi fejlődését. Ezért szoktam ilyen esetben szülőtanácsadást és szülőtréninget felajánlani a későn beszélő gyermekek szüleinek és nagyszüleinek (attól függően, ki van vele otthon). Egy szülőtréning keretében felkészítem a szülőket a nyelvi fejlődést támogató nyelvi stratégiákra és játékokra, melyeket könnyen be lehet iktatni a gyermek mindennapjába, hétköznapi rutinjába, és amivel észrevétlenül, ám rendkívül hatékonyan lehet segíteni a kis „későn virágzók” beszédfejlődését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése