Amikor Dooku gróf
bejön az oviba…
Nyolc éves fiam, Z meghívta látogatóba öreg cimbijét, D-t,
aki három napot töltött nálunk, és amikor nem a parkban rohangáltak, akkor
bevették magukat a gyerekszobában hegyekben álló legók közé. A másik
szobából hallgatván a megnyugtatóan folyamatos zümmögést (egészen pontosan a
Star Wars űrhajókkal lejátszott csaták hangjait), egyszer csak megütötte a
fülemet a fenti mondat: „Amikor Dooku gróf bejön az oviba…” – aztán
elhallgattak, és becsukták az ajtót. Sosem tudtam meg, mi történt, amikor Dooku
gróf bejött az oviba, de elgondolkodtam a lehetőségeken. És azon, hogy milyen
magától értetődő könnyedséggel keverik gyerekeink a különböző világokat.
Az óvodában, ahol logopédusként dolgozom, rendre kiigazítják
a gyerekeket, amikor közös képeskönyv-nézegetés zajlik, és az ovisok egymás
szavába vágva mesélik a történetet – természetesen a saját variációjukban.
Márpedig ha a mesék világa egyfajta tudásanyaggá válik az óvodában, az több
szempontból sem jó dolog.
Az óvodáskorú gyerekek fantáziája igazi mix, minden belefér
egy térbe és egy időbe, a sárkány és a macska, a lovagi vár és a Star Wars,
Hófehérke és Hello Kitty. Nem segítünk azzal, ha egy irányba terelgetjük, és
korlátok közé szorítjuk a világukat a felnőtt logika szerint, mondjuk, a történelmi
hitelességre hivatkozva, mint például „na de hát a Hunyadiak korában még nem
volt telefon!”, vagy hogy Mohácsnál nem a trollok győzték le a magyarokat. Mert
nem ez a fontos, hanem az, hogy az innen-onnan összeszedett történetelemekből a
gyerekek mesét építenek maguknak, majd eljátsszák, elmesélik, lerajzolják – vagyis
a saját logikájuk szerint és a saját koruknak megfelelően feldolgozzák. A
tények megtanulása csak később jön, az egy későbbi fejlődési fázis feladata.
Azt hagyjuk az iskoláskorra. Az óvodás még nem tudja szétválasztani a valóság
és a mese világát, joggal néz ránk tehát értetlenül, ha azt bizonygatjuk neki,
hogy „ugye, tudod, hogy ez csak a mesében van így?”. Az óvodáskor a képzelőerő
szárnyalásának ideje, és ha mi ezeket a szárnyakat megnyirbáljuk, ha nem
fejlődik a kisgyerek fantáziája ebben a korban, később hiába várjuk el tőle,
hogy szeressen olvasni, szeresse a történeteket, érdeklődő legyen és össze
tudja kapcsolni A-t a B-vel. Menjünk csak bele a mixelésbe, és jöjjön be Dooku
gróf az oviba, aztán majd meglátjuk, mit hoz ki gyerekünk a történetből, egyet
biztosan ígérhetek: rengeteget fogunk nevetni.
Fogjunk egy régi nagymamás faládikót vagy egy régen nem használt ékszeres dobozt, vagy ha egyik sincs, hát egy bonbonos doboz is megteszi, és gyűjtsünk bele a gyerekszobából bármit, ami valahol a babaszem és a tojás mérete között van, és a legszívesebben már rég a szemétbe dobtuk volna, mert folyton csak útban van, a gyerek már nem játszik vele, de valahogy mindig megmenekül a kidobástól. Pl. üveggolyó, kinderfigura, legófigura, ujjbáb, darab masni, érdekes fadarab, üres csigaház… stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése